اهمیت ویرایش و ویراستاری متن

اهمیت ویرایش و ویراستاری متن

اهمیت ویرایش

متنی که شما می‌نویسید، خواه یک کتاب علمی باشد یا نامه‌ای دوستانه، خواه مخاطبش یک مدیرعامل باشد یا یک دانشجوی ترم اول، فرایند بازبینی و ویرایش آن اهمیت زیادی دارد. بار اولی که قلم ‌به ‌دست می‌گیرید تا مطلبی را بنویسید، اصلاً مهم نیست چقدر مهارت نوشتن دارید. به این دلیل که حتی بزرگ‌ترین نویسندگان هم ‌بار اولِ نگارش عالی نبودند. پس خودتان را گرفتار این دام فکری نکنید. شما می‌توانید متن خود را بنویسید و در روزهای بعد، زمانی که ذهنتان خالی از هرگونه تعصب و وسواس نسبت به نحوۀ نگارش یا موضوع متن است، آن را بازنویسی کنید. کار دیگری که می‌توانید بکنید این است که متن خود را به شخص دیگری بدهید و  از نظرات او برای بازنویسی متن خود استفاده کنید.

اگر دیدمان به نوشتن همانند گفتار روزمره و محاوره‌ای باشد، به‌راحتی می‌توانیم پیش‌نویس متن خود را آماده کنیم. ما در گفتار محاوره‌ای و روزمره، با توجه به عادت ذهنی خود، به‌سرعت جمله را در ذهنمان می‌سازیم و به زبان می‌آوریم. اما اگر بخواهیم در یک جمع مهم سخنرانی کنیم، پیش از حضور در جمع، گفتار خود را بارها و بارها تمرین و تکرار می‌کنیم. برای نگارش نیز می‌توانیم آنچه در ذهن داریم را سریعاً روی کاغذ بیاوریم و سپس آن را ویرایش کنیم.

اهمیت ویرایش

در فرایند ویرایش باید به نکات زیر توجه کنید:

۱. پیام جملات با آنچه در ذهن دارید، مطابق باشد.

۲ . جملات در عین اثربخشی، کوتاه باشند.

۳ .جریان فکری خود را به چالش بکشید تا از کیفیت کار مطمئن شوید.

۴. برای درک مطلب توسط عموم، مطالب تخصصی ساده‌سازی و گویا شوند.

این نکته را هم در نظر داشته باشید که بهترین شخص برای ویرایش اثر شما فردی است که بتواند جسورانه نظراتش را به شما بگوید، آنچه نمی‌پسندد را در متن شما حذف و اگر ایدۀ جدیدی دارد، به آن اضافه کند. بهتر است که همکار شما هم نباشد تا بتواند بدون ذهنیت نسبت به شما، با تمرکز کامل روی متن‌تان کار کند.

همچنین برای تبدیل‌شدن به یک ویرایشگر خوب، سعی کنید با یک ویراستار در ارتباط باشید، نکاتی را از او بیاموزید و در متن خود به‌کار بگیرید.

کلام آخر اینکه، نوشتن دربارۀ موضوعی که شما به آن مسلط هستید، ظاهراً کار ساده‌ای است. اما نباید فراموش کنید که ممکن است مخاطب شما اولین بار باشد که دربارۀ این موضوع مطالعه می‌کند.

برای آگاهی بیشتر در این مورد می‌توانید مطلب ویراستاری چیست را مطالعه کنید.

نیما معارفی

نویسنده از: ۱۳۹۸-۰۹-۲۰

بازخورد خود را بنویسید

0