مزایای کار کردن با ویراستار حرفه ای

مزایای کار کردن با ویراستار حرفه ای

ویراستار حرفه‌ ای 

فرض کنید متنی نوشته‌اید که ممکن است کتابی تألیفی، دفترچۀ راهنمای فنی، گزارش کار، مقالۀ ژورنالی، رمان، متن تبلیغاتی یا پست وبلاگ باشد. حالا شما گزینه‌های اندکی برای خواندن اثر قبل از انتشار یا ارسال آن به مرحلۀ بعد برای چاپ دارید:

  • بازخوانی و ویرایش کردن متن را خودتان انجام بدهید.
  • از یک همکار، دوست نزدیک، یا یکی از اعضای خانواده بخواهید متن را غلط‌گیری کند و ویرایش متن را انجام دهد.
  • متن را به شخصی که تجربه و مهارت دارد و مشاور ماهری در این امر است، بسپارید تا به اثرتان غنا ببخشد و نیز غلط‌های املایی را برطرف کند. درنتیجه متن برای خوانندگان نهایی فصیح، جذاب و معتبر می‌شود. این شخص همان ویراستار حرفه‌ ای * است.

کار کردن با ویراستار حرفه ای

ویژگی های ویراستاران حرفه ای

ویراستاران حرفه‌ ای استاد دیدن تصویر کلی و جزئیات دقیق به‌صورت توأمان هستند.

بسیاری از نویسندگان تازه‌کار برای سپردن و بررسی آثارشان به ویراستار، مقاومت زیادی نمی‌کنند.

اما نویسندۀ کارکشته ممکن است بیندیشد “من که در این حوزه متخصص هستم، چرا باید اجازه دهم شخصی که هم‌تراز من نیست، نوشته‌ام را بررسی کند و نظر بدهد؟” یا “چرا من باید واژه‌ای را تغییر بدهم تا توقع شخص دیگری را، در مورد اینکه چگونه باید بنویسم، برآورده کنم؟” یا “ایده‌های من خیلی ناب‌اند. چطور شخص دیگری می‌تواند روی آن‌ها مکث و پیچیدگی‌هایش را درک کند؟”

بسیاری از افراد می‌دانند که ویراستاران غلط‌های املایی، اشتباهات دستوری و ترکیب واژگان را اصلاح می‌کنند. اما این تنها یک جنبه از طیف وسیع خدمات آن‌هاست. ویراستاران کلیشه‌ای تنها به شیوه‌نامه اکتفا و متن را کسالت‌بار می‌کنند. ولی ویراستاران حرفه ای با کنار هم قراردادن کلمات به‌نحوی که قابل درک و خواندن باشند، به نویسنده ارزش و اعتبار می‌بخشند. درواقع ویراستار حرفه ای تفکر بهتری نسبت به مفسران و مترجمان دارد و تسهیلگر رابطۀ بین مخاطب و نویسنده‌ است. او از مخاطبان فرهیخته حمایت کرده و راه مناسبی برای ارتباط فراهم می‌کند.

ویرستار حرفه ای

ویراستار حرفه ای در مورد کارها اطلاعات زیادی دارد

استانداردهای ویراستاری حرفه‌ای در کشورهای مختلف را بررسی کنید تا از وسعت و عمق مجموعه مهارت‌های ویراستاری مطلع شوید. در نظر داشته باشید که گذشته از این تسلط و اشراف کلی، بسیاری از ویراستاران در زمینه‌های مشخصی متخصص هستند. برخی کارها عموماً یا منحصراً در حوزۀ موضوعی خاصی قرار دارند (مانند معماری، اقتصاد، حقوق، ریاضی و آمار، پزشکی، حمل‌و‌نقل) یا گونه‌ای هستند (مانند تبلیغات، کتاب‌های آشپزی، کتاب‌های الکترونیکی، اطلاعات دولتی، داستان، فیلمنامه، سخنرانی‌ها، وب‌سایت‌ها).

 

ویراستار حرفه ای بیشترین علاقه را  به مشتری دارد.

اگر هنوز در مورد اینکه یک ویراستار می‌تواند برای شما کار کند یا نه مردد هستید، از این منظر به ماجرا نگاه کنید: وقتی برای اولین بار وارد جهان نوشتن می‌شوید، آیا نمی‌خواهید پیوندی محکم با شخصی داشته باشید که قبل از شما به آنجا وارد شده؟

این فرد نمودی از شما و ریل شماست. ویراستار سخت تلاش می‌کند که نوشتۀ شما به‌واسطۀ نکات مثبتش ماندگار شود؛ به‌جای آنکه به‌خاطر شلختگی‌ها و ناشیگری‌های احتمالی بر سر زبان‌ها بیفتد. ویراستار به‌مثابه نورپرداز، صداگذار و مدیرصحنه‌ای است که هدفش پیش‌گیری از نورپردازی ناهمگون، پژواک گوش‌خراش بلندگو و ناهماهنگی‌های احتمالی است.

اگر همچنان قانع نشده‌اید، ویراستار به شما کمک می‌کند که مطمئن شوید این مشکلات به‌اندازه‌ای طولانی، عمیق یا تکراری نخواهد بود که خواننده از شما و متنتان خسته شود. او یاری‌تان می‌دهد تا معدن محتوای اطلاعاتی‌تان را کشف کنید و به‌نحوی آن را صیقل دهید که خروجی کارتان، به نیکویی، در ذهن افراد ماندگار شود.

 

  • توضیح: به دلیل ملاحظات مروبط به سئوی سایت، کلمات کلیدی متن همچون «ویراستاران حرفه‌ای»، آگاهانه، بدون نیم‌فاصله و به شکلی که کاربرها در گوگل آن‌ها را جست‌وجو می‌کنند، نوشته شده‌اند.

بیشتر بخوانید: اهمیت ویرایش متن

نیما معارفی

نویسنده از: ۱۳۹۸-۰۹-۲۰

بازخورد خود را بنویسید

0